De meest gestelde vragen over Coronomaatregelen en de antwoorden daarop

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W), de brancheorganisatie Koninklijk Nederlands Vervoer (KNV), het RIVM en Zorgverzekeraars Nederland hebben een nieuw protocol opgesteld voor verantwoord taxi- en zorgvervoer. Dat betekent voor uw vervoer dat er een aantal regels aangepast zijn.

Hieronder vindt u een vraag- en antwoordlijst die u informeert over wat er wel en niet mag vanaf vrijdag 29 januari 2021 in het Omnibuzz vervoer.

  • Checkt de chauffeur of ik gezond ben als ik de rit ga maken (gezondheidscheck)?

    Ja, want dat is een verplichting van de regering. De chauffeur voert, vlak voor vertrek, een gezondheidscheck uit door het stellen van een paar vragen.
  • Hoelang van tevoren mag ik mijn rit(ten) bestellen?

    Telefonisch kunt u uw rit(ten) weer tot 1 uur van tevoren boeken. Via de mail, de website en het klantportaal kunt u uw rit(ten) weer tot 2 uur van tevoren boeken.
  • Ik ben een beetje verkouden. Mag ik met chirurgisch mondkapje wel mee?

    Wanneer u verkouden bent mag u, ook met chirurgisch mondkapje, niet met Omnibuzz reizen. Dan geldt de extra maatregel van de overheid: Bij klachten blijft u thuis.
  • Ik ben ziek geweest en kan nu niet meer alleen met Omnibuzz. Wat moet ik doen?

    Wanneer u ziek bent en nog coronasymptomen hebt mag u pas weer reizen wanneer u hier helemaal van genezen bent. Vraag dit aan uw huisarts. Wanneer u door een andere ziekte niet meer zelfstandig kunt reizen, kunt u hierover contact opnemen met uw gemeente (afdeling Wmo). Zij beoordelen of er begeleiding of een andere indicatie kan worden afgegeven, zodat u wel met Omnibuzz kunt blijven reizen.
  • Ik boek mijn ritten op het klantenportaal online. Wordt er dan geen gezondheidscheck gedaan?

    Jawel. Na het openen van de webpagina worden er direct een paar vragen gesteld. U kunt alleen maar een rit boeken als u deze allemaal met 'nee’ kunt beantwoorden.
  • Ik boek mijn ritten per e-mail. Wordt er dan geen gezondheidscheck gedaan?

    Jawel. Ook als u de ritten per e-mail boekt, worden de gezondheidsvragen gesteld. U moet verklaren dat u deze allemaal met 'nee’ kunt beantwoorden.
  • Ik heb de vorige brieven niet ontvangen. Hoe kan dat?

    De brieven worden allemaal verstuurd naar de post- of e-mailadressen die bij ons geregistreerd staan. Het niet ontvangen van een brief kan verschillende oorzaken hebben. Neem contact op met onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. uw gegevens te controleren.
  • Ik heb een afspraak bij de GGD om me te laten testen. Kan Omnibuzz mij brengen?

    Nee, Omnibuzz kan u niet naar de testlocatie van de GGD brengen. De testlocaties hebben regelmatig te maken met wachttijden. Het vervoer van Omnibuzz is gecombineerd vervoer. Dit betekent dat er andere klanten bij u in het voertuig kunnen zitten. Een ronde door een teststraat met vertragingen is dan niet gewenst. Daarnaast bent u mogelijk besmet met het coronavirus en dan is reizen met andere reizigers niet toegestaan.
  • Ik heb hulp nodig en mijn partner heeft een eigen pasje. Hoe moet ik boeken?

    Wanneer u ieder een eigen pas heeft en samen wilt reizen, kunt u dit weer als vanouds boeken. U meldt bij uw reservering dat u met 2 pashouders bent. Voor beide personen gelden dan wel alle veiligheidsmaatregelen die in de brief die u heeft ontvangen en in deze vragenlijst worden uitgelegd.
  • Ik kan geen chirurgisch mondkapje om. Mag ik dan toch reizen?

    U kunt alleen zonder mondkapje met Omnibuzz reizen als u hiervoor een medische reden heeft. U dient dan een medische verklaring van een onafhankelijke specialist of huisarts te hebben. Deze verklaring moet ook bekend zijn bij de Wmo-afdeling van uw gemeente. Zij geven aan Omnibuzz door dat u een medische reden heeft voor het niet dragen van een chirurgisch mondkapje en wij informeren het taxibedrijf hierover. Overigens moet u deze medische verklaring ook bij u hebben als u gaat reizen met Omnibuzz. U moet deze verklaring kunnen tonen wanneer handhavers of politie daarom vragen.
  • Ik ontvang erg veel brieven van jullie. Hoe kan ik deze stopzetten?

    Omnibuzz verstuurt de laatste tijd veel brieven omdat de coronamaatregelen veel invloed hebben op onze maatschappij en ook op het Wmo-vervoer dat Omnibuzz verzorgt. Deze brieven zullen we u blijven sturen om u op de hoogte te houden van de laatste maatregelen. Mocht u deze brieven niet op papier willen ontvangen, dan kunt u ze ook via de mail ontvangen. U kunt uw e-mailadres doorgeven aan onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. o.v.v. uw pasnummer en naam. Vermeld in de e-mail dat u voortaan geen brieven maar mails wilt ontvangen.
  • Ik wil de factuur per post/ op mail ontvangen. Wat moet ik doen?

    U kunt uw factuur per post of per mail ontvangen. Per mail ontvangt u uw factuur minimaal 2 dagen eerder dan wanneer deze per post naar u gestuurd wordt. U kunt uw voorkeur doorgeven via onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..
  • Ik wil een incassomachtiging afgeven. Wat moet ik doen?

    Wanneer u wel op rekening rijdt, maar nog geen incassomachtiging heeft afgegeven, kunt u het beste contact opnemen met onze klantenservice. U krijgt vervolgens een sepa-formulier toegestuurd. Wanneer we dit volledig ingevuld terug hebben, kunnen we de incassoregeling in orde maken. U kunt uw wens telefonisch kenbaar maken via onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld uw pasnummer en naam en geef aan dat u een incassomachtiging wilt afgeven.
  • Ik wil mijn incasso-machtiging intrekken. Wat moet ik doen?

    U kunt uw automatische incasso intrekken door contact op te nemen met de onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Vermeld uw naam en pasnummer en geef door dat u de automatische incasso wilt beëindigen. Het stopzetten van het op rekening rijden is niet mogelijk. Met contant geld betalen bij de chauffeur is en blijft niet mogelijk.
  • Ik wil niet op rekening rijden. Wanneer stopt dit weer?

    Dit stopt niet. Het is alleen mogelijk om op rekening te rijden.
  • Kan de chauffeur weigeren om mij mee te nemen?

    Ja, dat kan wanneer de chauffeur vindt dat u bij de gezondheidscheck toch klachten heeft.
  • Mag de chauffeur mij helpen bij in- en uitstappen?

     Ja, de chauffeur draagt een medisch mondkapje.
  • Mag de chauffeur mijn rollator in de bus zetten?

    De chauffeur mag u weer hierbij helpen. Hij/zij zal de punten die moeten worden aangeraakt desinfecteren. 
  • Mag ik in plaats van een chirurgisch mondkapje een faceshield dragen?

    Nee, dat mag niet. Het protocol schrijft een chirurgisch mondkapje voor. Dit mondkapje zorgt ervoor dat de mond- en neusstreek helemaal is afgesloten. Bij een faceshield is dit niet het geval.
  • Mag ik klachten hebben (verkoudheid, koorts, hoesten) als ik wil reizen?

    Nee, met dit soort klachten kunt u niet met Omnibuzz reizen. Dit is trouwens een algemene richtlijn van de regering. Bij deze genoemde klachten verwacht de regering dat mensen thuisblijven.
  • Mag ik mijn rollator meenemen?

    Ja dat mag weer. De chauffeur mag u ook weer helpen met het inklappen en inladen van de rollator.
  • Mag ik weer met contant geld betalen?

    Betaling van de eigen bijdrage met contant geld is nog steeds niet toegestaan. Na afloop van elke maand ontvangt u van ons een rekening met een overzicht van de gereden ritten. U kunt uw betalingen naar Omnibuzz overmaken of gebruik maken van automatisch incasso. Wanneer u nog geen gebruik maakt van een automatisch incasso kunt u zich bij onze klantenservice melden. Wij sturen u dan een sepaformulier om de machtiging voor het incasso te regelen.
  • Mag mijn scootmobiel mee?

    Ja, uw scootmobiel mag weer mee want het protocol is per 1 juli opnieuw versoepeld.
  • Moet de chauffeur een mondkapje dragen?

    Ja, de chauffeur moet een medisch mondkapje dragen.
  • Moet ik een chirurgisch mondkapje dragen?

    Het dragen van een chirurgisch mondkapje is verplicht, tenzij u toestemming heeft om geen mondkapje te dragen. Zie daarvoor ook vraag: Ik kan geen chirurgisch mondkapje om. Mag ik dan toch reizen?
  • Moet ik handschoenen dragen?

    U hoeft geen handschoenen te dragen. Wanneer u daardoor extra gerust reist mag u ze wel dragen. Zorg er dan wel voor dat u steeds met schone handschoenen reist. Met eerder gebruikte handschoenen loopt u de kans dat u ongewild het virus verspreidt naar andere reizigers en naar uzelf. Het is in principe veiliger als u uw handen voor en na de rit wast (minimaal 20 seconden met zeep en onder stromend water, waarbij de hele hand aan bod komt). Als u uw handen niet kunt wassen op het aankomstadres, gebruik dan handdesinfectiegel.
  • Moet ik mijn pas nemen om de rit te registreren?

    Voor het registreren van de rit, wordt uw pas niet meer doorgehaald. Neem uw pas wel mee omdat daar uw pasnummer en belangrijke telefoonnummers op staan.
  • Moet ik zelf voor een chirurgisch mondkapje zorgen?

    Ja. U kunt deze kopen bij uw supermarkt, Kruidvat, Etos, Hema, enzovoort.
  • Waarom krijg ik een factuur?

    Om contact met de chauffeur zo veel mogelijk te vermijden, is het contant betalen in de auto conform instructies uit het landelijke protocol afgeschaft. Alle klanten van Omnibuzz rijden nu op rekening.Aan het begin van de nieuwe maand ontvangt u vervolgens een overzicht van de door u gemaakte ritten. Wanneer u een VEP-pas heeft en ook gebruik heeft gemaakt van de bus of trein, ziet u ook deze reizen op de factuur terug. Deze factuur kunt u via de post ontvangen. U kunt de factuur ook per mail ontvangen. U ontvangt de factuur dan minimaal 2 dagen eerder dan wanneer deze per post aan u wordt verzonden. Wilt u uw factuur via de mail ontvangen? Geef dan uw e-mailadres door aan onze klantenservice: telefoonnummer 0900-3310550, of e-mail: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. en vermeld dat u uw factuur per e-mail wilt ontvangen.
  • Wat doet Omnibuzz zelf?

    Wij zorgen er actief voor dat onze klanten ook in deze coronatijd veilig vervoerd kunnen worden en wanneer mogelijk weer meer kunnen gaan reizen. Daarvoor voeren we overleg met de regering, rijksambtenaren, het RIVM, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, onze eigen Limburgse gemeenten, collega organisaties, KNV Taxi (zij vertegenwoordigen de vervoerders die Omnibuzz-vervoer of ander zorgvervoer rijden) en onze Omnibuzz-vervoerders. Wij gaan niet op huisbezoeken bij klanten. Onze medewerkers van de stafafdelingen werken zoveel mogelijk thuis. Wij ontvangen zo weinig mogelijk bezoek van externen op kantoor. Wij monitoren hoeveel telefoongesprekken en mails er bij onze klantenservice en ritreservering binnenkomen. Wij hebben onze telefoonboodschap die u hoort als u in de wachtstand staat, aangepast.
  • Welke maatregelen neemt het taxibedrijf?

    Het taxibedrijf zal de nodige hygiënemaatregelen nemen. De chauffeur draagt een medisch mondkapje en gebruikt handschoenen. De taxi wordt tussen de ritten zoveel mogelijk geventileerd en regelmatig gepoetst (desinfecteren van deurgreep, armleuning, veiligheidsgordel).
  • Wordt de auto na elke rit gepoetst (gedesinfecteerd)?

    Volgens de regering en het nieuwe protocol is dit niet na elke rit noodzakelijk. Wel moet tussen de ritten regelmatig extra worden geventileerd (laten doorwaaien) en moeten de deurgreep, armleuning, veiligheidsgordel en andere contactpunten regelmatig worden gedesinfecteerd.
  • Wordt er bij het boeken van de rit(ten) gecheckt of ik gezond ben (gezondheidscheck)?

    Ja, dat is een verplichting van de regering. De callcenter medewerker zal u wat vragen stellen. De gezondheidscheck staat op deze website. De callcenter medewerker zal u vragen of u de laatste 24 uur klachten heeft gehad als hoesten, neusverkoudheid, koorts vanaf 38 graden en/ of benauwdheid. U dient 24 uur klachtenvrij te zijn voor u met Omnibuzz mag reizen. Mocht u in uw nabije omgeving te maken hebben (gehad) met corona, voer dan de gezondheidscheck uit zodat u weet of u met Omnibuzz kunt reizen.
  • 1

Terug naar boven