Voorwoord

Beste klant,

In de vorige nieuwsbrief hebben wij u verteld dat wij merkten dat chauffeurs vaker te laat kwamen. Om het te laat komen van de chauffeurs en het lange wachten aan te pakken, hebben wij piekspreiding ingevoerd. Piekspreiding betekent dat wij de ritten over de dag spreiden door een maximaal aantal ritten per 15 minuten toe te laten. Wij leggen dus op voorhand vast hoeveel ritten maximaal gereserveerd kunnen worden. Het doel van deze piekspreiding is niet dat u minder mag reizen, maar dat wij de ritten beter over de dag kunnen spreiden. Zo kunnen de taxibedrijven hetzelfde aantal ritten (of zelfs meer) met dezelfde chauffeurs beter uitvoeren.

Ik ben blij dat wij kunnen vaststellen dat deze piekspreiding helpt en dat onze chauffeurs veel vaker op tijd bij u zijn en dat u niet meer zo lang hoeft te wachten. Er zijn ook weer meer chauffeurs beschikbaar en dat helpt natuurlijk ook. Het kan altijd beter. Daarom blijven wij alles goed in de gaten houden en blijven wij ons elke dag inzetten om uw vervoer op tijd en veilig te laten verlopen.

Guido Vreuls, Directeur Omnibuzz

Reserveer uw rit 1-2 dagen van tevoren

Sinds april 2024 werken alle taxibedrijven met piekspreiding. Piekspreiding is ingevoerd zodat de ritten beter verdeeld kunnen worden over de dag. Dit betekent dat wij een maximaal aantal ritten per 15 minuten toelaten. Als u op een tijdstip waarop dat maximaal aantal bereikt is, wilt reizen, is dit dus helaas niet mogelijk. Omdat wij liever geen “nee” willen verkopen bij het boeken van uw rit, adviseren wij u uw ritten 1-2 dagen van tevoren te boeken.

Omnibuzz gaat leerlingenvervoer in Midden-Limburg organiseren

Met ingang van het nieuwe schooljaar (augustus 2024) gaat Omnibuzz ook het leerlingenvervoer voor zes gemeenten in Midden-Limburg regelen.

Voor u, onze gewaardeerde klant, heeft dat geen gevolgen. Wij blijven zoals altijd uw vervoer regelen en gaan dit vervoer erbij doen.

MijnOmnibuzz

Wij willen iedereen de mogelijkheid geven contact met ons op te nemen; niet alleen telefonisch, ook digitaal.

In de vorige nieuwsbrief hebben wij verteld dat wij contact met u gaan opnemen om te vragen of u gebruik wil maken van MijnOmnibuzz. In mei zijn wij hiermee begonnen. Inmiddels hebben ruim 5000 klanten een account en zijn er in mei 5651 ritten geboekt via MijnOmnibuzz.

Voordelen MijnOmnibuzz

  • Geen wachttijden en telefoonkosten.
  • U kunt zelf uw ritten reserveren en beheren tot 1 uur en 15 minuten voor vertrek.
  • U kunt uw reserveringen aanpassen tot 1 uur en 15 minuten voor vertrek.
  • U kunt uw klantgegevens inzien en de contactgegevens aanpassen.
  • U kunt uw facturen inzien en downloaden.
  • Woonvormen en begeleiders kunnen in 1 oogopslag de informatie van hun bewoners/cliënten inzien.

Ook als u vaste ritten heeft, kan een MijnOmnibuzz-account handig zijn. U ziet acht dagen vooruit uw geplande ritten en kunt zelf uw reservering annuleren of aanpassen als dit nodig is en hoeft dit niet meer via onze ritreservering te doen. Als u wilt dat iemand anders (een familielid, begeleider) MijnOmnibuzz voor u gaat gebruiken, vul dan een machtigingsformulier in. Dit formulier vindt u op https://www.omnibuzz.nl/doc/machtigingsformulier.

Aan de slag met MijnOmnibuzz

Wanneer uw e-mailadres bij ons bekend is, gaan wij uw account aanmaken. U ontvangt van ons een registratiebericht waarmee u uw account kunt activeren en een wachtwoord kunt instellen. Als u het registratiebericht kwijt bent geraakt, dan geen paniek! U kunt uw wachtwoord opnieuw instellen met behulp van de link ‘wachtwoord vergeten’ op onze inlogpagina.

Ondersteuning

Als u uw account heeft aangemaakt, krijgt u iedere week (zeven weken lang) een bericht met een video. Hierin wordt op een eenvoudige manier uitgelegd hoe u MijnOmnibuzz kunt gebruiken.

Als u de video’s al heeft gezien op onze website of geen interesse heeft, kunt u zich onderaan het bericht uitschrijven.

Alle informatie over MijnOmnibuzz, met de video’s, staat op onze website en vindt u op de pagina www.omnibuzz.nl/mijnomnibuzz.

MijnOmnibuzz is volledig toegankelijk voor iedereen en voldoet aan de internationale toegankelijkheidsstandaard WCAG 2.1 AA.

Omnibuzz regelt vervoer tijdens jubileumshow de Zonnebloem

Naast het regelen van uw vervoer, regelt Omnibuzz ook af en toe het vervoer bij grote evenementen. Op dinsdag 30 april stond er zo’n evenement op het programma. Dit keer van de Zonnebloem die, in het kader van hun 75-jarig bestaan, een jubileumshow in het MECC in Maastricht aanboden.

In totaal zijn meer dan 350 ritten uitgevoerd. Maar voor het zover was, moest er veel overlegd en geregeld worden.

Bij Omnibuzz zijn in totaal vijf medewerkers met de organisatie en de uitvoering op de dag zelf betrokken geweest. De ritten zijn uitgevoerd door drie taxibedrijven: Nelissen, Van Loo en Hanneman. Melanie en Sasda van Omnibuzz en Paul van taxi Nelissen vertellen wat er zoal komt kijken bij de organisatie van het vervoer voor zo’n grote groep mensen.

Sasda: “Het eerste telefoontje van de Zonnebloem met de vraag of wij het vervoer konden regelen, kwam 15 minuten voor ons werkoverleg binnen. Een goede timing! In dat werkoverleg hebben wij gesproken over: Wat is mogelijk? Wat is haalbaar? Welke zaken moeten wij met de Zonnebloem gaan bespreken? Het was fijn dat wij er vroeg bij betrokken werden. Op 7 maart vond het eerste overleg met de Zonnebloem plaats. De eerste schatting was dat er 250-300 personen van ons vervoer gebruik moesten maken.”

Voorbereiding

In totaal is er drie keer met de Zonnebloem overlegd. Bij het tweede en derde overleg zijn ook mensen van het MECC aangesloten. Het is nodig om in het eerste overleg al duidelijk te krijgen wat concreet de bedoeling is. Goed doorvragen en duidelijk zijn ten aanzien van verwachtingen is daarbij heel belangrijk.

Vragen die dan onder andere aan de orde komen:

  • Wat is jullie programma en tijdschema?
  • Hoe is de indeling van de middag?
  • Hoeveel mensen willen gebruik maken van ons vervoer en gebeurt dit in groepen?
  • Hoeveel mensen hebben een hulpmiddel en welk? Wie moet individueel reizen en hoe regelen wij dat?
  • Hoe regelen wij een goede én veilige doorstroming van de voertuigen voor de mensen?

Melanie vertelt: “Toen wij alle informatie hadden, is Sasda aan de slag gegaan. Zij heeft alle ritten ongeveer 3 tot 4 weken van tevoren aan de taxibedrijven doorgezet. Verder overleg met de taxibedrijven verliep via mail of telefonisch en dat verliep allemaal soepel. Een goede planning is het uitgangspunt en in ons achterhoofd zit altijd dat wij rekening moeten houden met wijzigingen en flexibel moeten zijn om op situaties in te kunnen spelen.”

Duidelijke communicatie met de organisatie, de taxibedrijven én intern is heel belangrijk, niet alleen vooraf, ook tijdens zo’n dag. Korte lijnen, een kleine groep mensen erbij betrekken en afspreken wie knopen doorhakt als dat nodig is.

Uitvoering

Op de dag zelf hebben Tamara, Stephanie, Sasda en Melanie geholpen bij het MECC. Irma zorgde op de achtergrond voor de telefoontjes van de klanten die vragen hadden en Melanie regelde de communicatie met de taxibedrijven.

Melanie en Sasda: “In totaal hebben 176 mensen gebruikgemaakt van ons vervoer en zijn zo’n 350 ritten uitgevoerd. De hele organisatie van deze dag heeft in totaal 60 uur gekost. Alles is heel goed gegaan; wij zijn tevreden hoe het verlopen is. Het spannendste is: Wat doet de klant? Daar hebben wij geen invloed op.”

“Tijdens de dag zelf was er sprake van een gezonde spanning. Omnibuzz was goed zichtbaar dankzij de vlaggen, de badges en de sleutelhangers. De aankomst van de busjes liep goed door. Er heerste een leuke sfeer. Voor ons was het allerleukste dat je nu direct contact hebt met de klant die je normaal gesproken alleen aan de telefoon hebt.

Een handje helpen, een praatje maken en ze veel plezier wensen, heeft er zeker aan bijgedragen dat ook wij een superleuke dag gehad hebben.”

“Wij zijn de kop en staart van deze activiteit. Er is druk, want als het in het begin fout gaat, heeft dat effect op de klant en de planning van de activiteit. Wij zijn er om ervoor te zorgen dat de klant een leuke dag heeft. Onze rol heeft invloed op hoe de klant de dag ervaart.”

Geoliede machine

Taxi Nelissen zorgde met 25 busjes voor het vervoer én had de meeste ritten. Paul, directeur van taxi Nelissen, vertelt over hun bijdrage. “Wij wisten ruim van tevoren om hoeveel ritten het ging. Zodra deze in de rittenbak zaten, zijn een planner en ik op een rustig moment gaan inplannen. Omdat je weet wat eraan gaat komen, kun je er rekening mee houden bij de planning van de overige ritten en weet je hoeveel chauffeurs je nodig hebt. Wat je niet van tevoren weet, is welke busjes gaan rijden. Wij hebben 60 busjes, dus het ging als volgt: op het moment dat een chauffeur vrij was na een rit, reed hij naar het MECC voor een Zonnebloem rit en dat systeem werkte prima.”

Op de dag zelf was Paul ook aanwezig. Zijn ervaringen zijn positief: “Het is leuk om dit te begeleiden en regelen. Uitgangspunt is dat de mensen op tijd worden opgehaald en naar huis worden gebracht; je bent niet zo bezig met tijden, dus de reistijden laat je een beetje los en houdt er tegelijkertijd wel ook rekening mee dat er altijd iets onverwachts kan gebeuren. Het moet een geoliede machine zijn: de taxi rijdt voor, mensen stappen in en wij gaan op weg. Omdat je erbij bent, kun je – als dat nodig is – ingrijpen en knelpunten oplossen.”

Paul is tevreden over de samenwerking met Omnibuzz en het verloop van deze grote logistieke operatie. “Er zijn altijd verbeterpunten, dat is ook prima. Belangrijkste is dat je ziet dat de mensen een leuke dag hebben en daar doe je het voor.”

Op 12 en 13 november organiseren de andere Limburgse regio’s een evenement. Ook dan regelt Omnibuzz weer het vervoer. Een ander jaargetijde, ander weer, andere locaties en nieuwe logistieke uitdagingen. De ervaringen van 30 april en de evaluatie van 13 juni met de Zonnebloem worden zeker meegenomen bij het organiseren van dit vervoer, want je moet altijd voorbereid zijn.

Berichtje van Zonnebloem afdeling Margraten en omstreken

De jubileumshow 75 jaar Zonnebloem, met Joke de Kruijf, heeft op 30 april 2024 plaatsgevonden in het MECC te Maastricht. De 2 regio’s Heuvelland en Maastricht hebben het initiatief genomen om deze voorstelling ook alhier te laten plaatsvinden. Tesamen met Omnibuzz werden er ca. 400 deelnemers die dag vervoerd uit en thuis. Veel regelwerk kwam er aan te pas om dit evenement in goede banen te leiden. Veel vrijwilligers hebben ondersteuning verleend en het resultaat was er een van volle tevredenheid, zowel bij de deelnemers, organisators, team Omnibuzz, vrijwilligers en artiesten.

Voordelen Voor Elkaar Pas (VEP)

In samenwerking met Arriva biedt Omnibuzz de Voor Elkaar Pas (VEP) aan. Met deze VEP kunt u niet alleen met Omnibuzz reizen maar ook met korting met Arriva (openbaar vervoer) in Limburg. In de bus ontvangt u altijd 37% korting en in de trein na 09.00 uur ’s ochtends 25% korting. U kunt ook een begeleiderskaart aanvragen. Hiermee kan er iemand gratis met u meereizen in het openbaar vervoer (OV).

Voordelen

Als u de VEP ontvangt, kunt u deze direct gebruiken want u hoeft geen product of tegoed op de kaart te zetten. U krijgt van Omnibuzz maandelijks een factuur. Hierin staat een overzicht van alle reizen die u heeft gemaakt met ons en met het OV. Naast betalingsgemak biedt de VEP nog een groot voordeel want u hoeft geen rit te reserveren in het OV en er is een korte wachttijd. In onderstaande voorbeelden leggen wij dit uit:

Voorbeeld 1

Een reis van het ziekenhuis in Heerlen naar het centraal station in Heerlen. De rechtstreekse reistijd is 7 minuten.

Met Omnibuzz: Als u de rit om 12.00 uur reserveert, wordt u om uiterlijk 13.15 uur opgehaald. Omdat u rekening moet houden met 30 minuten omrijdtijd en 7 minuten reistijd, bent u uiterlijk om 13.52 uur op uw bestemming. Deze rit kost € 1,82.

Met het openbaar vervoer heeft u 4 opties in een uur. Als u voor de vertrektijd van 12.20 uur kiest, is het 1 minuut lopen naar bushalte voor het ziekenhuis, 12 minuten met de bus naar busstation centrum Heerlen en bent u om 12.33 uur op uw bestemming. Deze rit kost € 1,92 zonder korting.

Voorbeeld 2

Een reis van Nederweert (postcode 6031) naar ziekenhuis Weert. De rechtstreekse reistijd is 9 minuten.

Met Omnibuzz: Als u de rit om 09.00 uur bestelt, wordt u om uiterlijk 10.15 uur opgehaald. Omdat u rekening moet houden met 30 minuten omrijdtijd en 9 minuten reistijd, bent u om 10.54 uur op uw bestemming. Deze rit kost € 2,73.

Met openbaar vervoer heeft u 4 opties in een uur. Als u voor de vertrektijd van 09.20 uur kiest, is het 5-10 minuten lopen naar de bushalte, 11 minuten met de bus naar de halte voor het ziekenhuis en bent u om 09.31 uur op bestemming. Deze rit kost € 2,05 zonder korting.

Wij weten dat niet iedereen met het OV kan reizen en dat niet alle reizen met OV gemaakt kunnen worden. Mocht u wel voldoende mobiel zijn of de mogelijkheid hebben om de reis met een begeleider te maken, weet dan dat er meer opties zijn dan alleen Omnibuzz.

Meer informatie over uw OV-reismogelijkheden vindt u op 9292.nl.

Terug naar boven