Omnibuzz staat voor goed, betrouwbaar en veilig vervoer. Dat wij dit de afgelopen maanden niet altijd konden waarmaken en dat wij niet de service konden leveren die u van ons gewend bent, vind ik heel erg. Om ervoor te zorgen dat het vervoer niet nóg meer onder druk komt te staan, hebben wij piekspreiding ingevoerd. Wat dat inhoudt, leest u in deze nieuwsbrief. Onze vervoerders doen écht elke dag alle moeite om het vervoer zo goed mogelijk te laten verlopen. Wij hebben echter nog steeds te maken met: k Een ernstig en structureel tekort aan personeel (chauffeurs). De werkdruk van de huidige chauffeurs is (te) hoog waardoor zij vaker uitvallen door ziekte. Voor de overgebleven niet zieke chauffeurs betekent dit dat de werk- druk nóg hoger wordt. k Een toename van de vraag naar ons vervoer. Wij zien ons vervoer na COVID-19 (corona) steeds meer aan- trekken, terwijl er (veel) minder chauf- feurs beschikbaar zijn. In bepaalde gemeenten worden er nu zelfs meer ritten gereden dan voor COVID-19. k De extra ondersteuning die steeds meer klanten nodig hebben omdat zij gebruikmaken van hulpmiddelen of aanvullende indicaties hebben. Hierdoor hebben chauffeurs meer tijd nodig om klanten te helpen of mogen ritten niet gecombineerd worden. Dit betekent dat wij in een uur min- der klanten kunnen vervoeren dan voorheen. k Boze reacties van klanten, ook op soci- ale media, die het werk voor de chauf- feurs er niet leuker op maken. Wij hebben hier niet alleen bij Omnibuzz en in Limburg mee te maken; deze problemen komen in heel Nederland voor. Gelukkig gaat nog heel veel wél goed. Het klanttevredenheidsonderzoek laat tot op heden zien dat onze klanten tevreden zijn. Zij geven ons in 2023 gemiddeld het cijfer 8,2. Ik verwacht dat de invoering van de piekspreiding gaat helpen. Wij gaan goed onderzoeken of dit echt helpt, want wij wil- len niets liever dan dat u als klant op tijd en wanneer u dat wenst kunt reizen; ook in 2024. Ik wens u hele fijne feestdagen! Guido Vreuls directeur Omnibuzz Beste klant, De afgelopen maanden is het vaker dan gebruikelijk voorgekomen dat de kwaliteit van het vervoer te wensen overliet. Chauffeurs kwamen te laat en klanten moes- ten soms uren wachten op hun taxi. Naast ernstige individuele klachten zagen wij ook dat het aantal ritten dat niet op tijd kon worden gereden, toenam en onder druk stond. 1 Voorwoord 2 MijnOmnibuzz 2 Geef het juiste telefoonnummer door 3 Hoe duurzaam zijn onze voertuigen? 3 Aangepaste afspraken eindejaarsperiode 4 Piekspreiding INHOUD Fijne feestdagen 1 NUMMER DECEMBER 2023 20MijnOmnibuzz Op 31 mei 2023 hebben wij MijnOmnibuzz gelanceerd; onze digitale omgeving waar u uw reserveringen, gegevens en facturen kunt inzien en beheren. Onze klanten die het klant- portaal al gebruikten, zijn automatisch overgegaan. Als wij daar de nieuwe aanmeldingen bij optellen, gebruiken nu al bijna 4.000 klanten MijnOmnibuzz! ĵ Waarom MijnOmnibuzz gebruiken? k Geen wachttijden en telefoonkosten. k U kunt zelf uw ritten reserveren en beheren tot 1 uur en 15 minuten voor vertrek. k U kunt uw reserveringen aanpassen tot 1 uur en 15 mi- nuten voor vertrek. k U kunt uw klantgegevens inzien en de contactgegevens aanpassen. k U kunt uw facturen inzien en downloaden. k Woonvormen en begeleiders kunnen in 1 oogopslag de informatie van hun bewoners/cliënten inzien. Op onze website (www.omnibuzz.nl/mijnomnibuzz) staan korte instructievideo’s. Op een eenvoudige manier wordt in deze video’s uitgelegd hoe u MijnOmnibuzz kunt gebruiken. ĵ E-mailadres nodig Om gebruik te maken van MijnOmnibuzz moet uw e-mail- adres bij ons bekend zijn. Als u wilt dat iemand anders MijnOmnibuzz voor u gaat gebruiken, hebben wij een getekend machtigingsformulier nodig. Dit formulier staat op: www.omnibuzz.nl/documenten. ĵ Nog niet aangemeld, e-mailadres wel bij ons bekend Krijgt u al e-mailberichten van ons en staat uw e-mailadres geregistreerd maar heeft u zich nog niet aangemeld voor MijnOmnibuzz? Geen zorgen! De komende maanden benaderen wij u met de vraag of u gebruik wilt maken van MijnOmnibuzz. Wij gaan uw account registeren op het bij ons bekende e-mailadres. U ontvangt vervolgens een regis- tratiebericht waarmee u uw account kunt activeren en een wachtwoord kunt instellen. Vóórdat u dit bericht ontvangt, geven wij u een seintje per mail, zodat u weet wat er gaat gebeuren. Als u uw account heeft geactiveerd, krijgt u, indien gewenst, iedere week een bericht met een video en uitleg over een onderdeel van MijnOmnibuzz zodat uw weet wat de moge- lijkheden zijn van ons digitale omgeving. Hebben wij u nu al nieuwsgierig gemaakt en wilt u zich direct aanmelden? Stuur uw klantnummer dan naar MijnOmnibuzz@omnibuzz.nl, vanaf het e-mailadres dat u wilt koppelen aan uw account. Als u wilt dat iemand anders MijnOmnibuzz voor u gaat gebruiken, stuur dan een getekend machtigingsformulier naar MijnOmnibuzz@omnibuzz.nl. Geef het juiste telefoonnummer door Het is belangrijk dat het juiste telefoonnummer waarop u te bereiken bent bij ons bekend is. Zeker als u ook gebruik- maakt van de terugbelservice want via dat nummer kan de chauffeur u waarschuwen dat hij eraan komt. Geef dus altijd door aan onze klantenservice als uw vaste telefoonnummer en/of mobiel (06)-nummer wijzigt. 2 Artikel BANK ZIEKENHUIS SUPERMARKT MAATWERK IN VERVOERHoe duurzaam zijn onze voertuigen? Omdat de luchtkwaliteit in Nederland beter moet, heeft de overheid enkele jaren geleden besloten dat het vervoer ook haar steentje daaraan moet bijdragen. Ook voor Omnibuzz heeft dat besluit gevolgen. ĵ Elektrische personenauto’s en rolstoelbussen Toen wij in 2019 afspraken met onze vervoerders maakten over de vervanging van dieselauto’s door elektrische, waren er bepaalde verwachtingen met betrekking tot de productie van die auto’s. Het liep helaas anders. COVID-19 (corona) gooide roet in het eten. De auto-industrie kwam bijna helemaal stil te liggen en dat had gevolgen voor de vervanging van de auto’s. Gelukkig konden onze taxibedrijven dit jaar weer een aantal dieselvoertuigen vervangen door elektrische voertuigen. Zij rij- den nu gemiddeld 23% (en één vervoerder zelfs 37%) van de rit- ten met elektrische auto’s. In de toekomst gaan wij ook de die- sel rolstoelbussen vervangen door elektrische rolstoelbussen. Een andere uitdaging is het hebben van genoeg laadplekken zodat de huidige en toekomstige elektrische auto’s opgela- den kunnen worden. Duidelijk is dat er nog genoeg uitdagingen zijn voordat ons vervoer volledig duurzaam is. Samen met de taxibedrijven volgen wij alle ontwikkelingen op de voet. Wij willen dat onze voertuigen in de toekomst overal mogen rijden, ons vervoer zo duurzaam mogelijk wordt en de lucht- kwaliteit verbetert. Electrische voertuigen 3 Artikel Aangepaste afspraken eindejaarsperiode Wilt u reizen tijdens de kerstdagen of tijdens de jaarwisse- ling? Reserveer dan tijdig uw ritten zodat het vervoer tijdens de drukte van de feestdagen goed verloopt. Als u tijdens de kerstdagen wilt reizen, dient u de rit uiterlijk zaterdag 23 december 2023 vóór 17.00 uur te reserveren. Om op oudejaarsavond of nieuwjaarsdag te kunnen reizen, dient u de rit uiterlijk zaterdag 30 december 2023 vóór 17.00 uur te reserveren. De afgelopen jaren hebben wij gemerkt dat de ritten tijdens de feestdagen, als u op tijd uw rit reserveert, soepel verlo- pen. Niet vergeten dus! De rijtijden van Omnibuzz wijken in de eindejaarperiode op een aantal dagen af (zie tabel). Gereserveerde vaste ritten vervallen tijdens de kerstvakan- tie. Houd er rekening mee dat in de periode van zondag 24 december 2023 tot en met maandag 1 januari 2024 de vaste ritten niet uitgevoerd worden. Als u toch gebruik wilt maken van deze rit, kunt u deze reserveren via ritreservering of via MijnOmnibuzz. Deze informatie hangt ook op in de Omnibuzz voertuigen en staat op onze website. ĵ Data geen vaste ritten tijdens de feestdagen Tijdens een aantal feestdagen en vakantieperiodes worden er géén vaste ritten geboekt en uitgevoerd. De dagen waar- op wij geen vaste ritten boeken en uitvoeren, zijn: FeestdagDatum KerstavondZondag 24 december 2023 1e KerstdagMaandag 25 december 2023 2e KerstdagDinsdag 26 december 2023 Kerstvakantie Woensdag 27 december 2023 t/m Zondag 31 december 2023 NieuwjaarsdagMaandag 1 januari 2024 CarnavalZaterdag 10 t/m vrijdag 16 februari 2024 1e PaasdagZondag 31 maart 2024 2e PaasdagMaandag 1 april 2024 KoningsdagZaterdag 27 april 2024 HemelvaartDonderdag 9 mei 2024 Brugdag na Hemelvaart Vrijdag 10 mei 2024 1e PinsterdagZondag 19 mei 2024 2e PinksterdagMaandag 20 mei 2024CONTACT Heeft u vragen, dan kunt u bellen met 0900 - 33 10 550 (lokaal tarief). Openingstijden en telefoonnummers Omnibuzz: Klantenservice en Centraal Meldpunt Klachten (0900 - 33 10 550, lokaal tarief). Van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. Ritreservering: (0900 - 06 99, € 0,06 per minuut). U kunt uw ritten zeven dagen per week van 07.00 – 22.00 uur boeken. U kunt met Omnibuzz reizen: Van maandag tot en met donderdag van 06.00 tot 00.00 uur. Vrijdag en zaterdag van 06.00 tot 00.00 uur. Op zondag en feestdagen van 07.00 tot 00.00 uur. Deze nieuwsbrief is verspreid in een gedrukte oplage van 26.000 exemplaren. UITGAVE Vormgeving:bartistiek Design Teksten: Pascalle Savelkoul, Omnibuzz Foto’s: Paul Rous MEER INFORMATIE Voor meer informatie: www.omnibuzz.nl of stuur een mail naar info@omnibuzz.nl Heeft u leuke onderwerpen of suggesties voor onze nieuwsbrief? Laat het ons weten via redactie@omnibuzz.nl ĵ Reistijden tijdens de feestdagen FeestdagDagenReistijd Kerst25, 26 december 202307.00 - 00.00 uur Oudejaarsdag31 december 202307.00 - 22.00 uur Nieuwjaarsdag1 januari 202407.00 - 00.00 uur De klantenservice is maandag 25 december, dinsdag 26 december 2023 en maandag 1 januari 2024 gesloten. 4 OMNIBUZZ NIEUWSCOLOFON Piekspreiding Wij constateren de laatste tijd dat onze chauffeurs vaker te laat komen. Er zijn situaties geweest waar klanten uren hebben moeten wachten. Het is zeker niet zo dat alle ritten fout gaan. Een zeer groot aantal ritten wordt gelukkig wel op tijd uitgevoerd. De knelpunten ontstaan vaak als veel klanten tegelijk willen reizen. ĵ Over onze aanpak Om het te laat komen van de chauffeurs en het lange wachten voor u aan te pak- ken, hebben wij piekspreiding ingevoerd. Het doel van piekspreiding is niet dat u minder mag reizen, maar dat wij de ritten beter over de dag kunnen uitsme- ren. Zo kunnen de taxibedrijven het- zelfde aantal ritten (of zelfs meer) met dezelfde chauffeurs beter uitvoeren. Wij gaan de ritten over de dag spreiden door een maximaal aantal ritten per 15 minuten toe te laten. Wij leggen op voorhand vast hoeveel ritten maximaal gereserveerd kunnen worden. ĵ Een voorbeeld Tussen 09.00 en 10.00 uur ’s morgens kunnen maximaal 20 ritten worden geboekt in een regio. Als al 20 ritten gereserveerd zijn en een klant wil een rit reserveren om 09.45 uur, dan is dat niet meer mogelijk. De klant wordt dan naar een ander moment verwe- zen, bijvoorbeeld 10.15 uur. Het uit- gangspunt is dat het tijdstip ongeveer 30 minuten verschuift. Als er wél capaciteit beschikbaar is, kan de rit uiteraard op het gewenste tijdstip geboekt worden. ĵ Wat betekent dat voor u Wij willen dat u erop kunt rekenen dat u op het afgesproken tijdstip wordt opgehaald (met inachtneming van de 15 minuten speling voor en na het tijd- stip). Dat is eerlijker voor u als klant en ook eerlijker voor het taxibedrijf dat u komt ophalen. Het is wellicht even wen- nen, maar dit is echt noodzakelijk om de ritten goed uit te kunnen voeren. Wat kunt u verder nog doen om de gevolgen van piekspreiding voor uzelf te beperken: k Boek uw ritten langer (meer dan 24 uur) van tevoren. k Laat, als u wekelijks dezelfde rit maakt, deze als vast werk registreren. Voor u betekent dit dat de aanmeldtijd van 1 uur niet meer in alle gevallen geldt. Houd hier rekening mee als u wilt reizen. Als u een rit wilt reserveren, kan het zijn dat dit niet meer gaat en u een half uur- tje moet schuiven in de ophaaltijd. Andere sectoren die kampen met per- soneelstekort hanteren wachttijden of toeslagen of passen de openingstijden aan. Omdat wij deze maatregelen niet willen invoeren, hebben wij voor piekspreiding gekozen. Next >